Sådan Får du et Skarpt Fotografi - skarpheden i dit billede fra start
Nå vi taler om et skarpt fotografi, handler det om bevægelse og fokus. Et billede ude af fokus er ofte ikke tilfredsstillende.
Mange fotografer – amatør eller professionel – går højt op i skarphed i billeder og fotografier. Jeg fristes jo til at sige alle. Nogle gange kan du have en kunstnerisk behov for det modsatte naturligvis, men generelt set, er det modsatte tilfældet!
Det er første krav til dig. Den dag du får dit kamera skal du have styr på dit fokus af det objekt du viderebringer. Fuglen, hunden, cyklisten, ræven, bilen – eller barnet, som du kan se ovenfor. Hun står ganske vist temmelig stille og derfor har jeg relativt nemt ved at få hende i fokus.
Det er farligt når dit fotografi bliver tvetydigt. Det sker nemt, hvis der er udfald i forhold til din skarphed. Det kan sågar irritere øjet, at beskue et fotografi, hvor skarpheden er mangelfuld. Prøv at tænk på det, når du næste gang ser et fotografi der er uskarpt. Får du en fornemmelse af, at “lede” efter skarpheden?
Her er et klassisk portræt fra en konfirmation. Nydeligt, rolig udtryk, men…
Når jeg ser på det bliver jeg straks frustreret visuelt. Det irriterer mit øje markant, at hun er så sløret. Hele portrætter falder til jorden.
– medmindre du fx laver en fortælling om en drømmende, poetisk ung pige. Husk på min pointe fra indledningen. Det kommer også af at regler ikke er min kop te i fotografi.
Kan du gennemskue hvad der er galt på fotografiet?
Her er jeg simpelthen med en alt for sløv lukketid. Jeg er på en høj brændvidde og derfor opstår der rystelser, som medgiver den her “effekt”.
Lukketiden er 1/80. Den skulle have været minimum 1/250.
Det er altså første og vigtigste – og nemmeste – metode til at få et skarpt fotografi. Husk et fokus på din lukketid.
En vigtig ting, at skrive sig bag øret: ude af fokus er ikke sidestillet med sløring/rystelse. Det kan det dog hurtigt ligne.
Du kan altså sagtens have et “skarpt” fotografi jf. din lukketid, men blot have skudt dit fokuspunkt forkert. I fotografiet med konfirmanden er fokuspunktet helt korrekt, men lukketiden driller. Det medgiver jo således sløringen.
Havde jeg haft en korrekt lukketid, men fx sat mit fokuspunkt på hendes hår eller det lille grønne bladskud til venstre, ville vi også se et uskarpt fotografi. Det ville vi fordi vi forventer, at mit subjekt (konfirmanden) er i fokus. Fotografiet er egentlig skarpt – men ude af fokus!
Giver det mening?
Du kan teste det ret hurtigt med dit eget kamera. Prøv at affotografer din hånd. Vælg først en lukketid på 1/50. Tjek om det er sløret efterfølgende ved at zoome lidt ind. Nu kan du prøve med et dobbelt så hurtig lukketid, men denne gang fokusere ved siden af.
Sammenlign nu de to billeder. De er begge faldet under kategorien “uskarp”, men de er uskarpe af to forskellige årsager.
Tommelfingerreglen
Du kan som udgangspunkt regne med, at din lukketid skal ganges med din brændvidde tre gange.
Fx er din brændvidde 100. Nu skal du således benytte en lukketid på minimum 1/300. Er din brændvidde 10, kan du gå helt ned på 1/30.
Det er et teoretisk udgangspunkt, som naturligvis ikke altid holder i virkeligheden, men ideen er simpel: jo større brændvidde, desto større risiko for rystelser. Det her har altså intet at gøre med dit fokus!
Det er en meget god lille remse, at huske på, når du er ude i fotomarken.
God fornøjelse med din fotografi, skarphed – og nyd det nu.